tirsdag 3. desember 2013

Juletider..

..er gavetider.

For min del har jeg ikke økonomien til å kjøpe masse flotte gaver til alle og enhver - som student uten jobb handler det om å gjøre det beste ut av det man har.
Før jeg begynte å studere hadde jeg råd til å i det minste gi flotte gaver til de aller nærmeste venninnene mine og så lage endel konfekt, ekstrakter og lignende til familien. I år blir det mindre utvalg, så for å kunne gi større porsjoner likevel (det finnes jo ikke noe tristere enn å få litt julegodt!) gjelder det å finne oppskrifter som koster forholdsvis lite, og som gir mye.

Jeg testet som kjent ut en marshmallows-oppskrift i forrige uke, og kom frem til at man får mange marshmallows ut av én batch, og i tillegg er det ikke veldig dyrt å lage (den dyreste ingrediensen er corn syrup, og én flaske vil holde til 3 1/2 batches). Bonus: De kan smaksettes med Lorann Oils! Marshmallows er helt klart med i årets julegaver! Fargerike skumputer med forskjellige smaker? Jeppjeppjepp.

Noe annet som er billig, populært og gir mye godteri er brente mandler. Jeg elsker brente mandler, og det gjør mange i familien også. I år har jeg litt lyst til å prøve noe nytt, og vurderer å ha i en liten dæsj kanel i oppskriften.. mest fordi jeg elsker kanel. Det kan jo være lurt å lage en prøvebatch med kanel, sånn i tilfelle det bare er jeg som er så glad i kanel..

Da gjelder det bare å finne en siste ting, fordi tre er bedre enn to. Noen forslag?
Kriteriene er som nevnt at det er billig å lage, at man får mye ut av oppskriften og at det er populært nok til at det nesten ikke kan slå feil. Fyr løs!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar