mandag 31. desember 2012

snart er det 2013..

..og jeg sitter i senga mi. Ved siden av meg, på det svarte pelspleddet, ligger den svarte pusekatten velkamuflert og sover. Det er stille i rommet, og jeg sitter bare og hører på at han puster og snorker litt innimellom.

Om få timer er 2012 over. Et år som har brakt mye dritt til bords, og en del positive ting også.
I januar ble det yngste tantebarnet mitt født, lille Evian kom til verden 18. januar og er nå et sjarmtroll uten like (og det sier sitt, med tanke på at jeg ikke liker unger!) - og jeg var på kurs hos Norsk Tipping på Hamar og spiste pizza med Marne.
I februar husker jeg ikke hva som skjedde, så da skjedde det vel ikke så sykt mye spennende da.. mars høres også ganske blank ut, egentlig, men jeg er ganske sikker på at det var en Sverige-tur inni der et sted, eller i begynnelsen av april. I slutten av april ble Evian døpt, og i samme slengen presterte brodern og Janne å overraske en hel familie ved å gifte seg. Samme kvelden dro jeg på cruuuise med Irene heeelt til Frederikshavn, der vi tilbrakte en hel dag. Det var dødskoselig, om enn noe kaldt og slitsomt for føttene.
I mai skjedde det sikkert ting, men jeg kan ikke huske om det skjedde noe ekstraordinært? Så det gjorde det sikkert ikke. I juni, derimot! Da dro Ida og jeg på litt spontantur til Barcelona, turen ble bestilt én uke før avgang, og vips så feiret jeg bursdag i byen jeg elsker. Hvorvidt Ida var like imponert er en annen sak, men jeg storkoste meg i alle fall med en ukes ferie og utallige Starbucks-frappuccinoer, mens vi gikk oss bort i de søte små gatene utenfor Las Ramblas.
Juli var vel heller ikke den store magiske måneden, med ett stort unntak: Jeg fikk et brev som fortalte meg at jeg mot alle forventninger hadde kommet inn på Bachelor i radiografi på Høgskolen i Buskerud. Det ble ikke feiret sju dager til ende, og det var litt mja-nja-jaok siden jeg var 100 % innstilt på å studere japansk ved Universitetet i Oslo med studieopphold i Japan, men jeg takket nå ja likevel.
I august begynte jeg på skolen, kranglet ufattelig mye med sjefen, og leverte til slutt inn oppsigelsen min hos MIX der jeg hadde jobbet de siste fem årene. September brakte med seg den siste arbeidsdagen min den 27. (hihihiii) - nøyaktig på datoen fem år etter den første opplæringsdagen, og dagen var merkelig stille og kjedelig og ikke så full av avskjeder som jeg hadde håpet. Jeg bare gled ut av jobben og har ikke sett meg noe særlig tilbake, med unntak av at jeg holder kontakt med en kollega, og at jeg fikk en bitter smak på hvor ondskapsfull eks-sjefen min egentlig er da jeg søkte jobb på Mester Grønn og oppga ham som referanse. Aldri igjen!
Oktober var vel i all hovedsak ganske rolig med unntak av en ufattelig sykt utrolig dritbra Billy Talent-konsert med Pc og Lena, mens november braste inn med jobbsøking, intervju, en telefonsamtale som endte i tårer for min del da sjefen på Mester Grønn fortalte noe av det som ble nevnt da hun snakket med Den Patetiske (som ikke fortjener å navngis engang), en ansettelse og skippertaket over alle skippertak da jeg skrev porteføljeoppgaven min i grunnleggende radiografi.
Plutselig var desember her med anatomieksamen, hektisk jobbing og masse mentalt stress som brøt totalt over alle barrikader da jeg trodde Ida hadde kjørt seg ihjel med bilen min samme dagen som mamma og Tor plutselig hadde gifta seg i København og jeg fikk vite det via en masseutsendt SMS (!), og jeg led av en mondo spenningshodepine fra før av. Den 12. desember 2012, eller 12/12-12 om du vil, er en dag jeg derfor helst ikke vil tenke for mye på. Den 20. desember fikk jeg vite at mitt eksepsjonelle skippertak (som gjorde meg i stand til å skrive 32 sider på fire dager) var en sykt god idé, siden jeg fikk en B på porteføljeoppgaven - altså på eksamen! Det har aldri skjedd meg før, og det ble feiret. Julaften kom og gikk med 19 personer til bords, et gigantisk gavehav rundt juletreet og deretter film med Ida på kvelden. 1. juledag, som er min personlige favoritt, ble tilbrakt hos tante med flere familiemedlemmer - først frokost, og deretter ble vi bare sittende med quiz og håndarbeid resten av dagen. Middagen besto av det samme som frokosten, og ble fulgt av mer quiz og håndarbeid helt til jeg gikk hjem rundt 22:30-tiden. Kjempekoselig!

Nå er det brått nyttårsaften, jeg har jobbet min siste vakt på Mester Grønn for to dager siden, og jeg sitter som sagt her med pus og sløver. Etterpå skal jeg til Ida for en sein middag etterfulgt av en eller annen form for feiring, og plutselig er det 2013.

Et nytt år som utvilsomt vil føre med seg mange nye opplevelser - antagelig flere enn jeg har hatt de siste årene siden jeg nå går på skole og skal være ute i praksis i 8 uker (!) denne våren. I juni fyller jeg magiske 27 år (selv om jeg stadig føler meg 20 i hodet, og ikke kan fatte hvorfor alle forventer at jeg skal være så forbanna voksen hele tiden), og dette skal feires i Barcelona uka etter siste eksamen - alle er invitert, men ingen har meldt seg på. Om jeg så må dra aleine, så skal jeg feire bursdagen min i Barcelona. Det er ingen tvil.
I oktober skal jeg nok en gang til byen i mitt hjerte - denne gangen sammen med mamma, og jeg har ikke engang ord for hvor mye jeg gleder meg til å vise henne alle de magiske, fantastiske tingene Barcelona har å by på. Bare ansiktsuttrykket hennes første gangen hun ser Sagrada Familia ragende over oss vil være verdt hele turen, det er jeg sikker på.

Jeg håper alle jeg kjenner får en hyggelig nyttårsfeiring og et supert 2013 med masse oppturer og opplevelser (og ikke altfor mange nedturer, selv om de kanskje er nødvendige for at vi skal sette ordentlig pris på oppturene), enten de er bestevenner, familie eller dv-- neida, dverger kan fortsatt dra og henge seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar